Het reviseren van de kielspindel

In Maart 2003 heb ik de draad weer opgepakt. Omdat het nog steeds te koud was voor polyester werkzaamheden ben ik begonnen aan de mechanische kant van dit project.

De kielspindel zag er van buiten niet geweldig uit en besloot deze op te knappen. Binnen was het niet veel beter. De bovenste gangen van de spindel waren weg en het lager bovenin was ook niet al te best. De originele spindel van Sailhorse is gemaakt van een bronzen spindel met een moer van RVS. Omdat deze opstelling niet standaard te verkrijgen is heb ik een RVS spindel besteld met trapeziumdraad (Tr24x5) en een bronzen moer.

Klik om de foto te vergroten...Het voordeel van deze opstelling is dat de spindel zeer stijf en slijtvast is. De bronzen moer is nu een slijtdeel en gemakkelijk te vervangen met als bijkomend voordeel relatief goedkoop. De spoed van deze schroefdraad is ook kleiner dan de originele waardoor het draaien lichter gaat.

Het nadeel is dat brons niet aan RVS te lassen is. Dit betekend dat de meenemer die aan de kielplaat is bevestigd aangepast moest worden.

Klik om de foto te vergroten...De originele RVS moer is hiervoor verwijderd en een nieuwe RVS binnenbus met daarin de bronzen moer is hier voor in de plaats gekomen. Een stift en segeer-ring zorgen ervoor dat de bronzen moer op zijn plaats blijft zitten en niet mee gaat draaien. Om het geschraap van het RVS op RVS van de meenemer tegen de pijp tegen te gaan heb ik ook de binnenbus voorzien van een groef met daarin een PTFE (Teflon een kunststof met zeer lage wrijving) glijlager. Hierdoor steunt de binnenbus via de PTFE ring tegen de pijp.

Klik om de foto te vergroten...Aan de bovenzijde heb ik de axiaal kogellager vervangen door twee RVS ringen met daartussen een PTFE ring (is op de foto's niet te zien) met dezelfde afmeting van het kogellager. Het lager kan nu niet meer roesten en het draait niet veel zwaarder.

Ik ben zeer tevreden over het resultaat. De kiel gaat zeer licht op en neer. Dit komt ook zeker door de kunststof geleide blokken die ik in de kielkast heb gemaakt. Hierover later meer. Er is echter wel een nadeel, door de kleine spoed moeten er wel meer slagen gemaakt worden. Ik denk hiervoor een oplossing te hebben; namelijk door de slinger in te korten. Hierdoor krijg je meer ruimte tussen de mast en giek waardoor het wat makkelijker gaat. Ik heb dit alleen nog niet uit geprobeerd.