Spanten aanbrengen

Klik om de foto te vergroten...Klik om de foto te vergroten...Na de winterstop en het H1413 project ben ik verder gegaan met het versterken van de romp met spanten. Op aanwijzing van Polybouw Keijzer heb ik 3 dwarsscheepse verband delen, zogenaamde wrangen gemaakt. En onder de maststeun, n tegen de kielkast en n aan achterkant van de kuip. Om een waterdichte indeling te krijgen zijn 3  langsscheepse verband delen, zaathouten, gemaakt. En waterdicht zaathout in het midden van boeg tot kielkasten van kielkast tot achterkant kuip. De twee andere zijn op 40 cm van de het center geplaatst van kielwrang tot achterkant kuip. Bij soort gelijke projecten als dit maakt men vaak houten spanten maar om te voorkomen dat deze op den duur weg rotten heb ik deze van 100% polyester gemaakt. Ik heb een houten mal gemaakt voor iedere spant en hierop twee matten van 450gr/m2 gelamineerd met een flens aan de bovenzijde waarop de dubbele bodem op gelijmd gaat worden. De spanten naast de kielkast heb ik de flens versterkt met een extra mat.

Klik om de foto te vergroten...Klik om de foto te vergroten...De originele kielkast heeft diepe groeven in het aluminium door het op- en neer halen van de stalen kiel. Om dit te voorkomen heb ik aan de onderzijde voor en achter en bovenkant achter een RVS M8 bout in langsscheepse richting geschroefd waarop later een kunststof geleider gemonteerd word (foto genomen is na het monteren).  Klik om de foto te vergroten...De kielspindel zorgt als vierde punt dat de kiel speling vrij in de kielkast zit. Voor het lamineren heb ik het geheel laten parelstralen en direct in PU hechthars gezet om een goede verbinding te krijgen tussen het aluminium en polyester. Ook deze heb ik voorzien van twee matten 450gr/m2 .

Klik om de foto te vergroten...Klik om de foto te vergroten...Met behulp van de hoogtes eerder gemeten van uit de referentie lijn zijn alle spanten en kielkast op de buiten schaal gesteld met een beetje plamuur. Toen alles goed stond zijn alle voegen aangesmeerd met een vinger plamuur zodat er een sterke overgang is tussen buitenschaal en spanten. Hierover is voor de sterkte een mat met polyester gerold.

Klik om de foto te vergroten...

Onder de maststut zijn extra lagen mat gelamineerd omdat hierop het gehele tuig rust. Om de krachten nog beter in de constructie te leiden is een RVS plaatje op de wrangen gelegd.

Tussen de voorste wrangen in het verlengde van de zij zaathouten zijn draagbalkjes gemaakt voor extra steun van de kuipvloer.

Ter hoogte van de grootschoot is een RVS plaat met ankers mee gelamineerd voor de montage van het voetblok. Ook hier is voor extra sterkte van de vloer tussen de zaathouten een draagbalkje gemaakt.