Het uit elkaar halen
Waar moet je beginnen met een boot met zoveel schade. Omdat er zoveel schade was besloot ik dat het schuim eruit moest. Dus heb ik Gerhard Drenth van de Sailhorse Club gebeld om raad. Volgens hem waren er diverse methoden om de boot van zijn schuim te verlossen. Het kwam er op neer als je het goed wil doen dat de schalen van elkaar af moesten om het schuim goed te verwijderen. Aangezien de H1426 uit een serie komt met een zeer dunne laag polyester zou dit erg moeilijk zijn. Ik besloot dit toch maar te proberen.
Eerst heb ik
het beslag van de boot geschroefd en de stagen en lijnen uit de klit gehaald.
Hierna kon het slopen beginnen door de rubberen stootrand te verwijderen. Dat scheelt al 18 kg in
gewicht en besluit
eigenlijk direct dat dit niet meer terug gezet gaat worden. Als de rubber
stootrand eraf is ligt het dek eigelijk al bijna los want deze is bij de bouw
vast gezet met ca. 8 stalen m6 boutjes welke volledig weggeroest waren.
Omdat de schalen na het verwijderen van het schuim zeer slap zullen zijn heb
ik de romp op verschillende ordinaten de breedte gemeten zodat ik dit later kan
controleren.
Hierna
heb ik de montagerand afgeslepen en is de bovenrand van de binnenschaal los. Als
de zelflozergaten en kielkast ook los geslepen zijn zit de binnenschaal alleen
nog vast aan het schuim. De binnenschaal moet nu heel voorzichtig uit het schuim
gehaald worden want de schalen zijn maar 1-2 mm dik. Ik heb een begin gemaakt
door tussen de binnen- en buitenschaal het schuim te verwijderen. Het schuim is
daar ca. 3 cm dik en is goed te verwijderen met messen en beitels. Met een
vorkheftruck ben ik voorzichtig bij de boeg gaan tillen aan de binnenschaal.
Stukje
bij beetje kwam hij los en waar hij echt heel vastzat heb ik een klein gaatje
geboord en met persluchtpistool de schaal van het schuim gedrukt. Dit is een heel
secuur klusje en ben eigenlijk vergeten foto's te maken. Uiteindelijk is het
geluk zonder al te veel schade aan de schalen.
Omdat ik de binnenschaal op spanten wil gaan laten rusten heb ik een draadje gespannen tussen de boeg en spiegel welke ik gebruik als referentie hoogte. Het draadje is door een klein gaatje in de boeg en spiegel gestoken zodat ik tijdens de hele bouw de spanthoogte kan controleren.
Omdat
het polyester zeer slap was heb ik 4 mallen gemaakt op een stalen balk waarin de
buitenschaal netjes past. Met een cirkelzaag heb ik het schuim in bokken gezaagd
waardoor het makkelijker was om er stukken eruit te breken. Na een week of twee
had ik uiteindelijk twee schalen en een dek. Het slopen, het risico volle
gedeelte, was op een paar kleine beschadigingen na geslaagd.