Het schilderen
Na
een winter wachten was ik vroeg in het voorjaar begonnen met schuren. Schuren
kan buiten en is niet temperatuur afhankelijk alleen moet het wel droog zijn.
Toen de temperatuur weer boven de 15°C kwam kon er ook weer geplamuurd worden en
dat was nodig want er zaten veel beschadigingen en oneffenheden in van
alle werkzaamheden.
Omdat
het onderwaterschip in "Pantsercoat" gezet moest worden, is de boot opgetuigd en
te water gelaten om de waterlijn te bepalen.
Eind mei
2004 was het zover, voor het
eerst te water met de H1426. Het is altijd een mooi moment om je boot voor het
eerst te water te laten en er mee weg te zeilen. Een Sailhorse met spanten vaart echt fantastisch. Voor je het weet planeert hij, zelfs met oude zeilen.
Nadat de waterlijn voor en achter was bepaald heb ik door middel van een roterende laser de volledige waterlijn afgetekend. Hierna heb ik drie lagen "Pantsercoat" aangebracht en kon de boot voor de rest van het seizoen in het water.
Begin
April 2005, toen het weer wat warmer werd, ben ik verder gegaan met plamuren,
schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren....... Uiteindelijk vond ik in
Juni de romp glad genoeg op over te gaan tot het schilderen. Als eerst de
buitenkant van de romp. De eerste laag "DD-lak" heb in de contrasterende kleur
"oker" gerold en vervolgens "zomer geel".
De
lak breng je aan met een mohair rolletje en het uitrollen doe je met
een schuimrol met ronde kanten . Het beste resultaat haal je als je met zijn tweeën werkt,
één opzetten de ander uitrollen. Als het niet te warm is vloei deze verf
fantastisch uit.
Hierna kon het onderwaterschip in de anti-fouling. Ik heb hier "Epifanis Foul-away" gebruikt. Nu, na twee seizoenen, ben ik een beetje teleurgesteld in de werking van "Foul-away". Er komen geen schelpen en langdradige algen aan maar wel een dikke laag slijmachtige substantie. Voor seizoen 2007 ga ik op zoek naar iets anders.
De
kuip en het dek zijn op dezelfde manier als de buiten kant gerold. De kastjes en
deksel zijn vervolgens zwart gerold en het roer wit.
De kiel en dekplaat heb ik laten stralen en in een professionele epoxy primer laten zetten. Na het stralen zat de kiel vol met gaten die ik heb weg gehaald met epoxy plamuur. Tevens heb ik van het profiel de ronde achterkant rechthoekig geslepen. Vervolgens "Pantsercoat" erop en daarna op het bovenste gedeelte zwarte DD-lak en onder anti-fouling.
Na
een klus als dit hou je een heleboel klein chemisch afval over.