In elkaar zetten
Na veel passen en meten van alle onderdelen konden de
schalen weer in elkaar gelegd worden. Eerst op de spanten kit spuiten, mijn
favoriete constructie materiaal. Nou niet dus: "waar techniek stopt, begint kit en
PUR". Helaas wist ik hiervoor geen betere oplossing en moest het maar.
Dikke
richels kit op de spanten en daarna voorzichtig de binnenschaal in de kit laten
zakken. Met spanbanden, latten en gewichten zijn de delen op elkaar
gepositioneerd met de originele afmetingen.
Nadat de kit was uitgehard konden de spanbanden, latten en gewichten eruit gehaald worden en de overgang tussen binnen- en buitenschaal dicht gepolyesterd worden.
Omdat
de zelflozers aan de kleine kant zijn en twee lenspijpen van 50mm in de spiegel
toegestaan zijn heb ik deze er maar meteen in gemaakt. De pijpen heb ik met twee lagen glasvezelkous om een PVC pijp van 50mm
gemaakt. Omdat polyester
krimpt tijdens het uitharden heb ik vooraf de PVC buis in de lengte richting open
gezaagd
zodat deze na het uitharden verwijderd kan worden. Het aftekenen en boren van de
gaten is een secuur werkje want de pijpen moeten met afschot in de romp zitten.
Het monteren van de pijp in de gaten is ook dmv twee glasvezelkousen gedaan
welke vooraf om de pijp waren geschoven.
Hierna kon het dek erop. Eerlijk gezegd heb ik het andersom gedaan namelijk
de romp op het dek gelegd. Hierdoor kan de hoogte en
afstand
tussen de romp en dekrand gemakkelijk worden ingesteld door middel van latjes en
kegjes zodat het geheel strookt. Tevens kunnen er ook gemakkelijk matjes in het
gootje gepolyesterd worden. Om de dekrand nog sterker te maken is dit gootje ca.
80% opgevuld met polyester en vulmiddel zodat later hierin parkers gedraaid
kunnen worden om een RVS stootlijst te kunnen vastzetten.
Om de luchtkast te kunnen inspecteren of ventileren zijn twee inspectie deksels in de dubbele bodem gemaakt tussen de maststeun en kielkast. Aan de achterkant van de luchtkast zijn aan beide zijden van het middenzaathout lenspluggen gemaakt, en één in de spiegel om water eruit te kunnen laten lopen.
Nadat de
bakjes en zelflozergaten vast gezet waren de
moest romp nog geschilderd worden. Dit klusje moest ik even uitstellen tot de
volgende zomer en was het genoeg geweest voor 2003.