In elkaar zetten

Klik om de foto te vergroten...Na veel passen en meten van alle onderdelen konden de schalen weer in elkaar gelegd worden. Eerst op de spanten kit spuiten, mijn favoriete constructie materiaal. Nou niet dus: "waar techniek stopt, begint kit en PUR". Helaas wist ik hiervoor geen betere oplossing en moest het maar.

Klik om de foto te vergroten...Dikke richels kit op de spanten en daarna voorzichtig de binnenschaal in de kit laten zakken. Met spanbanden, latten en gewichten zijn de delen op elkaar gepositioneerd met de originele afmetingen.

Nadat de kit was uitgehard konden de spanbanden, latten en gewichten eruit gehaald worden en de overgang tussen binnen- en buitenschaal dicht gepolyesterd worden.

Klik om de foto te vergroten...Omdat de zelflozers aan de kleine kant zijn en twee lenspijpen van 50mm in de spiegel toegestaan zijn heb ik deze er maar meteen in gemaakt. De pijpen heb ik met twee lagen glasvezelkous om een PVC pijp van 50mm gemaakt. Omdat polyester krimpt tijdens het uitharden heb ik vooraf de PVC buis in de lengte richting open gezaagdKlik om de foto te vergroten... zodat deze na het uitharden verwijderd kan worden. Het aftekenen en boren van de gaten is een secuur werkje want de pijpen moeten met afschot in de romp zitten. Het monteren van de pijp in de gaten is ook dmv twee glasvezelkousen gedaan welke vooraf om de pijp waren geschoven.

Hierna kon het dek erop. Eerlijk gezegd heb ik het andersom gedaan namelijk de romp op het dek gelegd. Hierdoor kan de hoogte en Klik om de foto te vergroten...afstand tussen de romp en dekrand gemakkelijk worden ingesteld door middel van latjes en kegjes zodat het geheel strookt. Tevens kunnen er ook gemakkelijk matjes in het gootje gepolyesterd worden. Om de dekrand nog sterker te maken is dit gootje ca. 80% opgevuld met polyester en vulmiddel zodat later hierin parkers gedraaid kunnen worden om een RVS stootlijst te kunnen vastzetten.Klik om de foto te vergroten...

 Om de luchtkast te kunnen inspecteren of ventileren zijn twee inspectie deksels in de dubbele bodem gemaakt tussen de maststeun en kielkast. Aan de achterkant van de luchtkast zijn aan beide zijden van het middenzaathout lenspluggen gemaakt, en één in de spiegel om water eruit te kunnen laten lopen.

Klik om de foto te vergroten...Nadat de bakjes en zelflozergaten vast gezet waren de moest romp nog geschilderd worden. Dit klusje moest ik even uitstellen tot de volgende zomer en was het genoeg geweest voor 2003.