Aanschaf
Waarom een Sailhorse? Het vaargebied waar ik wil zeilen is de
"Lek" t.h.v. Lekkerkerk. Dit gedeelte van de "Lek" is een
getijden rivier en daarom heb ik nogal speciale wensen voor een zeilboot.
Door eb en vloed gaat het water 1.5 - 2.0 meter op en neer. Hierdoor kan het op
verschillende plaatsen ondiep zijn om af te meren of te zeilen. Een ophaalbare
kiel is een vereiste.
Het kan behoorlijk stromen dus moet hij snel zijn, ook wanneer het niet hard waait.
De kuip moet zelflozend zijn zodat ik niet na iedere regenbui naar de jachthaven
moet om te lozen.
Tevens moet hij van polyester zijn zodat er relatief weinig onderhoud aan gedaan
hoeft te worden.
De Sailhorse heeft al deze eigenschappen:
Dus op zoek naar een Sailhorse.
Zoeken op het internet bij marktplaats en andere sites. Op jachthavens rond snuffelen en kijken wat er te koop is. Het viel mij nogal tegen wat schuimboten inclusief watervulling moesten kosten. Bij de Kloet in Kortenhoef stond een nieuwe Sailhorse de H2587 met lucht kasten. Dat is ideaal naar mijn idee, want hier kan geen water in het schuim verzamelen. Op de internet site van de Sailhorse Sailing Club had ik gelezen dat het schuim verwijderd kan worden dus misschien een opknapper zoeken en er wat tijd in steken.
Na een tip van dhr. van der Goes (H1121) die op dat moment zijn boot te koop had liggen, kwam ik bij jachthaven "de Eendragt" aan de Rotte uit, waar een zwaar verwaarloosde Sailhorse die op de kant stond.
De Sailhorse, Giraffe H1426, had knap wat schade opgelopen tijdens een storm of zoiets. De
stuurboord wantputtingen waren uit de romp getrokken waardoor de
mast naar beneden was gekomen. Aan bakboord was de stootrand bijna over de
gehele lengte eraf en
had hier en daar polyesterschade. Onder de kuipvloer zat
water opgesloten en door de hele boot lag bladeren en vuil. De mast, giek, roer
en ander beslag zag er nog redelijk tot goed uit. Een mooi opknap project dus.
Alleen de prijs! Ik vond het een meeneem object, maar de havenmeester zag er nog
een zekere restwaarde in.
Een paar dagen later kwam ik op een andere jachthaven een andere Sailhorse eigenaar tegen die minder gelukkig was. Hij had zijn mast overboord gevaren doordat de rolfok installatie afbrak. Hij vertelde dat zijn mast kapot was en wat dat kost. Het leek mij daarom toch interessant om nog eens bij de H1426 te kijken, al is het alleen maar voor de mast en beslag.
Na moeizame financiële onderhandelingen met de havenmeester zijn we toch tot een overeenkomst gekomen. Voor een kleine vergoeding zou hij een trailer beschikbaar stellen en de boot hierop zetten zodat ik hem mee kon nemen.
Op 9 juli 2002 was ik de gelukkige eigenaar van een Sailhorse!? De Sailhorse
stond keurig klaar op een trailer om mee te nemen en de zeilen, mast, roer was
bij elkaar gezocht. Ik zou eventueel de trailer ook over kunnen nemen voor een zacht prijsje
zei de havenmeester. Maar ik had eigenlijk niet zoveel
zin in dit loodzware aftandse ding en hoopte zelfs dat hij Lekkerkerk zou halen.
De banden waren bijna leeg en uitgedroogd, hij kon niet kantelen en de boot
staat mega hoog op de steunen.
Op weg naar het
dichtstbijzijnde tankstation om
de banden op te pompen, nou eigenlijk al na een meter of 500 klapte de eerste
band eronderuit. Na wat passen, meten en wat buigwerk aan de spatborden paste gelukkig
de thuisbrenger van de auto eronder. Op weg naar het tankstation heb ik mijn
boer gebeld om met nog een thuisbrenger ons tegemoet te komen voor het geval
dat nummer twee er ook onderuit knalt. Na het oppompen van de banden voorzichtig,
met zweet in mijn handen, naar Lekkerkerk gereden, want de boot lag eigenlijk ook
niet zo lekker boven de as van de trailer. Gelukkig bleven de banden heel en
kwamen we heelhuids in Lekkerkerk aan. Na het lossen van de trailer vlug een oud
bandje van een VW Golf I erbij zocht om op de trailer te schroeven want dit ding
gaat terug. Ik wil hem niet meer zien.